Sprogarbejde

Sproget har en stor betydning i det pædagogiske arbejde i børnehaven.  Her er nogle eksempler på hvordan vi arbejder med sproget .

Vi arbejder med dialogisk læsning som vi her i huset kalder for Bogklubben. Man læser højt fra en bog, og samtaler med børnene om indholdet. Pædagogen tager afsæt i historien og udvalgte ord og får derved en gensidig dialog i gang med børnene.

Pædagogen tager udgangspunkt i børnenes interesser og de lærerplans temaer vi har.

I gruppe samlinger udvikler pædagogens børns sprog ved navnelege og sange rim og remser
samt samtaler om emner der optager os.  Formålet med sprogarbejdet er at gøre børnene nysgerrige på sproget og stimulere deres sprogforståelse.

Vi arbejder i sproggrupper hvor vi i mindre grupper kører temaer der understøtter børnenes sproglige udvikling.

Vi tager udgangspunkt i børnenes sproglige behov. Der er nogle børn der har svært ved det produktive tale sprog , receptive talesprog , de lydlige kompetencer eller de kommunikative kompetencer. Derfor er det vigtigt i sproggrupperne at have et bredt udvalg af aktiviteter .

Vi sprogvurderer børn når de er 2,10-3,4 år og alt efter kategori barnet lander i gentages prøven  inden skolestart. I forbindelse med sprogvurdering vil I som forældre altid blive kontaktet med information.

Vi ser også ”rummet” uden en voksen indblanding som en vigtig del i børnenes sproglige udvikling. Det ser vi ved fri leg på rummene og på legepladsen.

Børnenes sproglige læring får de allerbedst i et samspil med andre børn.

Sprogarbejde